-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10315 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

دختري 21 سالهام، سه سال است پشت كنكور ماندهام و دو سال است كه به جواني دانشجو، متدّين و قاري قرآن علاقهمند شدم اما او و هيچ كس ديگر از علاقهام با خبر نيست آيا مي توانم بدون آن كه كسي بفهمد موضوع علاقه خودم را به او اطلاع بدهم و از او خواستگاري كنم و آيا براي رسيدن به مطلوب خود راه حل معنوي خاصي وجود دارد؟

خواهر گرامي! خداوند مرحوم پدر شما را مشمول رحمت و مغفرت خويش قرار دهد و به مادر شما عمر با عزّت و سلامت، و به شما و برادرهايت كه اهل رعايت مسائل دين و پاسدار ارزشهاي الهي و مألوف با قرآن و جلسات قرآني هستيد، توفيق بيشتر و استواري و استقامت مداوم مرحمت نمايد.

صداقت و صفاي باطني و عزّت نفس و تقواي دروني شما را با جمله نميخواهم مسئله عشق و خاطر خواهي كه باعث رابطه مخفيانه بين ما گردد و دوست دارم بر اساس سنّت خدا و رسولش از من خواستگاري كند كه در مقدمه نامه خويش نوشتهاي، مي توان دريافت هر چه قدر مي توانيد اين گونه صفات و ويژگيهاي برتر انساني را در همين دوران جواني در خودتان تقويت نماييد. چه آن كه، شخصيت و هويت هر انسان، و نوع سرنوشت آينده او را در دوران نوجواني و جواني پي ريزي و شكل مي گيرد.

در پاسخ سؤالات ابتدا نظر شما را به نكتهاي از شهيد مطهري(ره) جلب مي كنيم. او مي گويد:

از قديم الايام، مردان به عنوان خواستگاري نزد زنان مي رفتهاند و از آنان تقاضاي همسر مي كردهاند از بزرگترين عوامل حفظ حيثيت و احترام زن بوده است. خدا طبيعتِ مرد را مظهر طلب و عشق و تقاضا آفريده است و زن را مظهر مطلوب بودن و معشوق بودن. خدا طبيعتِ زن را گُل، و مرد را بلبل، زن را شمع و مرد را پروانه قرار داده است. اين يكي از تدابير حكيمانه و شاهكارهاي خلقت است كه در غريزه مرد نياز و طلب و در غريزه زن ناز و جلوه قرار داده است... خلاف حيثيت و احترام زن است كه به دنبال مرد بدود. براي مد قابل تحمّل است كه از زني خواستگاري كند و جواب رد بشنود و آن گاه از زن ديگري خواستگاري كند و جواب رد بشنود تا بالاخره زني رضايت خود را به همسري با او اعلام كند اما براي زن كه مي خواهد، محبوب و معشوق باشد و از قلب مرد سر در آورد تا به سراسر وجود او حكومت كند قابل تحمّل و موافق غريزه نيست كه مردي را به همسري خود دعوت كند و احياناً جواب رد بشنود وس راغ مرد ديگري برود.(1)

خواستگاري دختر يا زن از پسر يا مرد حرام و بر خلاف دستور خدا و دين نيست اما چون خلاف عرف و به قول شهيد مطهري(ره) بر خلاف غريزه است، اگر پاسخ مرد مثبت باشد موجب منّت و حقارت زن است و اگر منفي باشد، باعث وهن و ذلّت مي گردد.

بنابراين اگر بخواهي، قصد و علاقه دروني خويش را مستقيم يا غير مستقيم به او ابراز كني، مرتكب فعل حرام يا خلاف شرع نشدهاي وي پيشنهاد مي كنيم جهت حفظ حرمت و عزّت نفس خويش و جلوگيري از مسائلي كه در آينده اگر شوهر نگويد، ديگران خواهند گفت و باعث تلخي زندگي مي شود، اين كار را انجام نده، بلكه خودت ببين با چه كسي صميمي و با اصطلاح روباز هستي و مي تاني اسرار درون و حرفهاي دل خويش را با اودر ميان بگذاري و آن فرد را در عين حال، داراي عقل و منطق و صاحب تجربه و اهل مشورت مييابي. مادر، خواهر، خاله عمه و يا هر كسي ديگر، اين مسئله را با او در ميان بگذار تا او از طريق مشورت با برادرانت و يا راه ديگري كه مصلحت انديشي نمودند. قضيه را به گونهاي پيگيري كنند كه عزّت و احترام شما حفظ گردد و آن جوان را براي خواستگاري به سراغ شما بفرستد بدون آن كه او از پيش از تمايل و علاقه شما آگاه گردد.

دعا و توسّل و صدقه و نماز قرائت و انس با قرآن چنان كه در درس پنجم كتاب ديني پيش دانشگاهي خواندهايد قطعاً مؤثر است، لكن علّت تامّه نيست و بايد با درايت و تدبيري كه خداوند به انسان داده است، همراه گردد.

به بيان ديگر، خداوند تقدير سرنوشت انسان را بر پاسه همّت و كميّت و كيفيت به كارگيري علل و عوامل مادري و معنوي، ظاهري و غيبي را كه خود براي ايجاد و تثبيت و تداوم نظام هستي و سرنوشتِ انسان وضع كرده، قرار داده است توصيه مي كنيم در دعا و توسلهاي خويش بگو: خدايا از حال و آينده انسان و مسائل پشت پرده و باطن او فقط تو با خبري اگر خير و صلاح من در ازدواج با فلاني است خود زمينه ومقدماتش را فراهم نما و اگر خير و صلاح من در آن نيستك راضي ام به آن چه كه تو براي بنده ات مقرّر مي نمايي. زيرا آن چه از قلم تقدير تو بگذرد خير و سعادت بنده است در همان نهفته است. ربّنا انّك رؤف رحيم؛ پروردگارا! نسبت به بندگان خويش رؤف و مهربان هستي. پيوسته به ذهن و خاطر خود بسپاريم كه گاهي آدمي، امري را به خير و منفعت خود مي پندارد در حالي كه واقعيت امر آن طور نيست و به عكس. زماني به چيزي يا كسي علاقه ندارد و نسبت به آن بي رغبت يا بي توجه و بي تفاوت است و حال آن كه خير و صلاحش در همان نهفته است. قرآن كريم در اين مورد مي فرمايد: عَسي انْ تكرهوا شيئاً و هو خيرٌ لكم و عس ان تحبّوا شيئاً و هو شرّ لكم واللَّه يعلم و انتم لا تعلمون.(2) ان شاءاللَّه خواستگاري مؤمن و رشيد، پاك چشم و پاكدامن از خانوادههاي اصيل كه مرد زندگي و محبّت و اخلاق باشد، نصيب و روزي شما گردد.

پي نوشتها:

1. مرتضي مطهري(ره)، نظام حقوق زن در اسلام، انتشارات صدرا، چاپ هشتم، ص 15.

2. بقره (2) آيه 216.





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.